zaterdag 26 mei 2012

DIY * Nagelriembalsem

Spulletjes zelf maken, I love it. Het is niet voor niks dat ik graag kralenjuwelen maak en verhalen schrijf. Je mag me met recht en rede ook een beauty-doe-het-zelver noemen. Lippenbalsem, huid- en haarmaskertjes, suikerwax; ik maak het allemaal zelf. En ook nagelriembalsem. Dat doe ik al jaren. Ik weet dat Lemon Fluttery van Lush een favoriet is van menig beautyaddict. Wel, dit is mijn versie van deze nagelriembalsem.


Wat hebben we nodig? Een assortiment oliën, bijenwax en etherische citroenolie. Ik heb er even de ingrediëntenlijst van Lemon Fluttery bijgenomen en de gebruikte oliën die ik in huis had, heb ik er in gestoken. Je ziet van links naar recht: een potje om de balsem in te bewaren, wonderolie, jojobaolie, tarwekiemolie (de oranjekleurige olie), amandelolie, bijenwas (het bruine pakje), lanoline oftewel wolvet en etherische citronella olie.Uiteraard hoef je al deze oliën er niet in te smijten, je kan ook gaan voor de simpele, yet effectieve combo van amandelolie en bijenwas. Deze oliën zijn in elk geval gekend voor hun positieve werking op de nagelriemen. Experimenteer er op los en bedenk je eigen mengsel; alles mag, alles kan!


Je kan alles in een kom scheppen en dit de microgolfoven in steken maar ik verkies de au bain-mariemethode omdat je zo de oliën beter in het oog kan houden. Zet een pan met water op het vuur en zet er een kommetje in waarin je alles wil mengen (uiteraard gebruik ik hiervoor niet mijn beste servies).


Eerst schep ik de bijenwas in het kommetje, dit heeft het meeste tijd nodig om te smelten. Ik nam twee theelepels bijenwas.


Voeg direct een theelepel lanoline toe. Mijn lanoline komt van Di (in België) en bevat al citroen.


Geef deze producten even de tijd om te smelten. Dit duurt niet lang, een half minuutje ongeveer.


Tijd om de oliën toe te voegen. Ik nam van alle oliën een theelepel. Toen de balsem klaar was en wat moeilijk smeerbaar bleek, bedacht ik me dat ik nog een theelepel glycerine had moeten toevoegen. Dit is dus de moment om dat te doen als je dat wil.


Zodra de oliën wat zijn verwarmd (ze hoeven uiteraard niet te koken), haal je het kommetje uit de pan. Wees je er van bewust dat dat ding WARM is! Gebruik die ovenwanten.


Je mag nu de handmixer bovenhalen, het is tijd om dit mengsel te mixen. Je kan dit oliemengsel ook zo in je potje gieten als je geen zin hebt om te mixen, dan krijg je een harde wax waar je moeilijk product afhaalt maar het is niet minder effectief. Heb je liever een echte balsem, dan zal je toch moeten mixen. Kleine waarschuwing uit ervaring: eerst de mixer in de olie duwen, dan pas de mixer aanzetten. Tenzij je houdt van schoonmaken.


Here we go!


Na ongeveer twee minuten mixen op de laagste stand is de tijd rijp om etherische citroenolie toe te voegen. Vier druppels volstaan! Etherische oliën zijn heel geconcentreerd en je hebt er maar weinig van nodig.


Na ongeveer drie minuten mixen wordt het mengsel troebel. Zie je hoe het niet meer zo helder is als in het begin? We zijn er bijna nu!


Nog geen halve minuut later ziet er zo uit: witte klodders die niet uit het kommetje schuiven als je het kommetje op zijn kop zet.


Met de hulp van een pannenlikker schraap je alle balsem van de randjes zodat er geen product verloren gaat.


Alles deponeren in je potje, het geheel een uurtje laten afkoelen en je hebt je zelfgemaakte nagelriembalsem!

Ik ben heel benieuwd of je gaat proberen deze zelf te maken, laat het me zeker weten!

*Kim

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...