woensdag 30 mei 2012

Tips&Tricks * Stoppen met nagelbijten


Hoi, ik ben Kim en na 25 jaar nagelbijten ben ik al bijna 5 jaar clean.

Zo, dat weet je dan ook weer. Nagelbijten is een vervelende gewoonte waar je amper controle over krijgt. Vandaag vertel ik je hoe ik er vanaf ben geraakt.


Eerst enkele feiten. Nagelbijten verzwakt je nagels - het lijkt misschien dat je zwakke nagels hebt van jezelf maar de realiteit is dat je die zelf in de hand hebt gewerkt. Daarnaast droogt het je nagelriemen en de huid rond je nagels uit. Schimmels gedijen ook goed in de vochtige omgeving die je telkens weer creëert. Nog wat food for your thoughts: weet je hoeveel bacteriën er zich op je vingers bevinden die je elke keer opnieuw naar je mond overbrengt? Iewww!


Bewust worden 


Ik ken de situatie maar al te goed: je zit geconcentreerd na te denken voor je werk en ineens schiet je wakker, met een vinger in je mond! Sexy… not! Hoe is die vinger eigenlijk in je mond beland? Grote kans dat je dat niet eens meer weet. Je wordt je pas bewust dat je aan het nagelbijten bent als het al te laat is. Dat moet dus veranderen! Hoe? Dat vond ik zelf een moeilijke maar misschien heb je iets aan de volgende tips.

Anti-bijtmiddel 


Anti-bijtmiddel is bittersmakend waardoor de zin om te bijten je snel vergaat. Zelf heb ik Bye Bite van Herôme gebruikt. Enige nadeel was dat alle etenswaren dat ik vast nam ook die bittere smaak kregen. Niet alleen goed tegen het nagelbijten maar ook voor de lijn dus!


Breng je omgeving op de hoogte 


Je partner, ouders of vrienden zijn de personen die zien dat je een vinger in je mond hebt steken en kunnen je er ook makkelijk op attent maken. Vertel hen dat je wil stoppen met nagelbijten en dat ze moeten helpen het onder controle te krijgen. Zo sloeg mijn vriend telkens tegen mijn hand als ik begon te bijten. Beetje hard maar wel effectief.

Hou je handen bezig 


Speel met een elastiekje, pen of potlood, tokkel op de tafel, schrijf een verhaal; doe iéts om je handen bezig te houden. Nagelbijten gebeurt vaak uit verveling, zorg dat het niet zo ver komt.

Gelakte nagels


Niets is zo erg als een half uur spenderen aan het netjes lakken van je nagels en dit twee minuten later verpesten door er op te bijten. Voor mij zijn gelakte nagels de ideale motivatie om mijn vingers ver van mijn mond te houden. Het is niet alleen zonde van je tijd, het ziet er ook niet uit.

Hou een vijl bij de hand 


Nagelbijten wordt bij mij getriggerd door een haakje in mijn nagel. Zodra ik een haakje opmerk, moet mijn nagel zo snel mogelijk weer glad zijn en als ik geen vijl in de buurt heb, dan moet het maar met mijn tanden. Ik zorg er dus voor dat ik altijd een vijl in de buurt heb. Ik heb er één liggen in de slaapkamer, in de woonkamer en in mijn handtas: better safe than sorry.


Dit zijn de trucjes die ik heb toegepast om af te kicken van het nagelbijten, hopelijk hebben je er iets aan. Aanvullende tips zijn altijd welkom!

*Kim 

2 opmerkingen:

  1. Dat lijken me zeer goede tips. Zelf heb ik nooit op mijn nagels gebeten maar als er ergens een hoekje af is dan bijt ik er ook wel op. Maar niet in de mate dat ik niet kan stoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die hoekjes zijn meestal de trigger idd.

      Verwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...