donderdag 14 juni 2012

Infopunt * Indie Polish

Sinds kort ben ik te vinden op Instagram en al gauw ontdekte ik daar een hele nailartclub. Als nagellaklover was ik natuurlijk helemaal in mijn nopjes en ik drukte direct op de follow-knop van enkele nagellakfanaten, het bleken Amerikanen te zijn die stuk voor stuk prachtige designs op hun nagels toveren (ik heb een paar dagen geleden ontdekt hoe de macrofunctie van mijn fototoestel werkt, dus je kan binnenkort enkele replica's van die designs verwachten!). Het duurde niet lang voor de frase "indie polish" mijn hele timeline in beslag nam. Mijn wenkbrauwen gingen de hoogte in: indie polish?! Hier moest ik het fijne van weten, ik haalde mijn vergrootglas en pijp boven voor wat ouderwets speurwerk.


Say what?!


Indie polish is een verzamelnaam voor nagellak die gemaakt en verkocht wordt door bloggers. De dames maken hun eigen Frankens in grote hoeveelheden en verkopen deze via hun blog of via Etsy.

De trend is ontstaan vanuit een ontevredenheid over de grote merken. De bloggers zochten bepaalde kleuren maar konden deze niet vinden bij de reguliere merken. In plaats van te zitten wachten, namen ze het heft in eigen handen en mixten hun eigen ideale kleur. En nu doen ze dat op grote schaal en maken hun creativiteit ten gelde. 

In tegenstelling tot bij grote merken zijn de kleuren echter niet oneindig verkrijgbaar. Er worden dan ook bijna crimes begaan om een indie polish te bemachtigen. De aankondigingen van de verkoop gebeuren via Instagram, Facebook, blog of Twitter en dan is het zaak van je zo snel mogelijk naar Etsy te begeven in een poging de kleur die je op het oog hebt in je winkelkar te mikken en asap af te rekenen. De minste aarzeling kan je een eeuwige, onbevredigde lemming opleveren. 

Wat me opvalt bij indie polish is de kleuren die gemaakt worden. Die kunnen onder één noemer geplaatst worden: glitterwalhalla. De liefhebbers van glitter in alle maten en kleuren kunnen hun hartje ophalen bij indie polish.



Say my name 


De meest genoemde indie polish verkopers zijn Cult Nails, Dollish Polish, Lynderella, Glitter Gal en Nail-Venturous. Maar elke dag springt er wel een nieuwe blogger op de indie polish wagen en worden er meerdere Etsy shops uit de grond gestampt. Het is zo goed als onmogelijk om alle verkopers bij te houden maar Girly Bits heeft toch een lijst opgesteld. 


Just wondering


Het is niet duidelijk of de verkochte indie polishes Frankens zijn van reguliere merken of dat ze echt van scratch zijn gemaakt. Er wordt hier gesproken over het feit dat de bloggers moeilijk aan basisproducten raken, dat doet mij vermoeden dat de nagellakken vanuit het niets worden gecreëerd. Maar anderzijds zou het me niet verbazen dat er spelers op de markt zijn die wat nagellakken bij elkaar gieten en deze nieuwe nagellak voor grof geld verkopen. 

Daarnaast mogen we het gezondheidsaspect niet uit het oog verliezen. Wat weten deze bloggers écht over nagellak en zijn ingrediënten, formule, samenstelling, ...?! Voldoen de nagellakken aan de gezondheidsnormen? Vanuit mijn ervaring bij ProNails weet ik dat er bepaalde zaken moeten vermeld worden op de verpakking als je bepaalde ingrediënten gebruikt, wordt hier aan voldaan? Niets is zo belangrijk als je gezondheid en het zou maar gek zijn om deze te laten verprutsen door een blogger met een teveel aan creativiteit en een tekort aan wetenschappelijk inzicht. 



Conclusie


Ik vind dat creativiteit moet aangespoord worden en ik vind het leuk dat bloggers de handen zelf uit de mouwen steken. Maar langs de andere kant vind ik niet dat elke hobby-lakker zijn eigengemaakte lakjes moet gaan verkopen. Voor hetzelfde geld betaal je +10€ voor een Franken van twee lakjes die je in je eigen kast hebt staan. En dan vergeet ik even voor het gemak dat er een hoop regels verbonden zijn aan de verkoop van cosmetica.

Had jij al over indie polish gehoord? Wat is jouw mening erover? 

*Kim

4 opmerkingen:

  1. Ik had er nog nooit van gehoord, maar echt een leuk concept! Al ben ik al best voorzien van een boel nagellakkleuren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aan de andere kant: een meisje kan nooit teveel nagellak hebben ;)

      Verwijderen
  2. Had er nog niet over gehoord! Weet niet goed wat ik er van moet vinden...
    We hebben trouwens een giveaway waarbij je pronails nagellakjes kan winnen, dus je mag altijd meedoen!
    xxx
    Nathalie
    http://curls-and-bags.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...