maandag 4 juni 2012

Tools * De Nagelvijl

Een nagelvijl is een onmisbaar instrument als je verzorgde nagels wil hebben. Het is algemeen geweten dat het gebruik van een nagelknipper slechter is voor je nagels dan vijlen. Je nagels knippen vergroot namelijk de kans op breken en inscheuren, doordat je de lagen op elkaar drukt waardoor ze van elkaar kunnen loskomen. Een vijl is minder agressief, sluit de lagen als het ware af waardoor ze minder snel loskomen en dus ook minder snel gaan splijten. Daarnaast kan je je nagels er nauwkeuriger mee bijwerken. 

Er bestaan verschillende soorten vijlen, de één is al wat beter voor je nagels dan de ander. Laat ik je even rondleiden in de wereld van de nagelvijlen.


Metalen vijl




De metalen vijl is voor de meesten van ons geen onbekende. Je vindt ze in zowat elk manicuresetje en komt vaak aangehecht aan een nagelknipper. Een metalen vijl is helaas de minst goede vijl van allemaal. Het metaal verstoort de samenstelling van de verschillende nagellagen waardoor scheurtjes en haakjes meer regel dan uitzondering zijn. Ik vind metalen vijlen verschrikkelijk, ik krijg er nooit het gewenste resultaat mee. 


Kartonnen vijl




Een stuk karton/schuimrubber/hout/plastic met "schuurpapier" over geplakt. Waarom moeilijk doen als simpel ook kan?! Deze vijl heeft meestal een ruwe en een fijne kant voor uw gemak. Persoonlijk vind ik dit een heel fijne vijl en als je een beetje kwaliteit koopt, kan je makkelijk een paar jaar doen met deze vijl. Tip: lijkt het alsof je kartonnen vijl niet meer bruikbaar is? Hou ze onder de waterkraan en ze is weer zo goed als nieuw.


Glasvijl




Een glasvijl is de Rolls Royce onder de vijlen. De vijl is veel fijner van structuur dan bv. een metalen vijl, zorgt ervoor dat je nagels niet verzwakken of splijten en is slijtvast. Dat houdt in dat je wel een heel leven met één glasvijl kan doen. In aankoop is de glasvijl een grote hap uit je budget maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door de lange levensduur en het gebruiksgemak. Deze wil ik zeker een keertje uitproberen maar tijdens mijn laatste zoektocht in Kruidvat vond ik er geen.


Vijlblok




Een vijlblok is een schuimrubberen of houten blok waar een goede kwaliteit "schuurpapier" werd op geplakt. Zo'n blok wordt voornamelijk door nagelstylistes gebruikt. Zo is het perfect om gelnagels bij te vijlen en een vriendin/nagelstyliste raadde me zo'n blok aan om de uitgroei van mijn gelnagels dunner te vijlen, zodat de overgang met mijn echte nagels natuurlijker werd. Jarenlang heb ik zo'n blok gebruikt om mijn nagels te vijlen maar ik verkies toch een gewone kartonnen vijl. Er bestaan ook vijlblokken om je nagels te polijsten.

Welk soort vijl verkies jij?

*Kim 

1 opmerking:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...