zondag 22 juli 2012

Natuurlijke Schoonheid * Lanoline

Op een regenachtige dag vele jaren geleden liep ik Di binnen in het centrum van Schoten. Ik dwaalde een tijdje tussen de rekken rond en mijn oog viel op een rond potje met een geel goedje in en de afbeelding van een kat op het deksel. Ik weet nog altijd niet waarom maar ik nam het potje mee naar huis. Het bleek lanoline met citroen te zijn. Ik kende het goedje niet en het was nog voor het internettijdperk, dus opzoeken zat er niet in, maar ik begon er mijn nagelriemen en handen mee in te smeren en heb sindsdien maar weinig anders gebruikt.

Say what?!


Ondertussen heb ik internet in huis en heb ik al lang ontdekt dat lanoline een mengsel is van vet uit de schapenvacht (75%) en water (25%). 

Wolvet is een kleverig, geel talg dat uit de talgklieren van de schapenhuid komt. Dankzij dit goedje zijn de beestjes goed beschermd tegen slecht weer. Het wolvet stoot regen af, houdt wind tegen en zorgt ervoor dat sneeuw op de vacht blijft liggen in plaats van tot op het bot door te dringen. 

Het wolvet wordt gewonnen tijdens het wassen van de afgeschoren vacht. Het wolvet wordt warm en zacht tijdens het wassen en komt in het waswater terecht. Daarna wordt het wolvet afgekoeld en gecentrifugeerd zodat men het makkelijk kan opvangen en stockeren. 

Wolvet heeft een gelijkaardige samenstelling als ons eigen huidvet. Het verzacht, beschermt en geneest de huid en versterkt de nagels, en is daardoor geschikt voor verschillende toepassingen. Het wordt vaak verwerkt in crèmes maar ook puur of als lanoline is het een heerlijk product. Ook Cleopatra kende de voordelen van wolvet: ze gebruikte het als anti-rimpelmiddel.


Bron schapen/schapenwol/lanoline

Aan de slag


Ook zo'n last van droge handen of gescheurde nagelriemen? Zet een potje lanoline naast je bed en masseer je handen en nagelriemen elke avond met het gele goedje; bye bye droogte, hello stevige nagels. Lanoline heeft wat tijd nodig om in te trekken, katoenen handschoenen zijn geen overbodige luxe. 

Hetzelfde geldt voor droge hielen en voeten. Een royale laag lanoline helpt je voeten weer heerlijk zacht te maken.

Wil je je nagelriemen helemaal een super-deluxe behandeling geven? Maak een batch van mijn nagelriembalsem, je nagels zullen je dankbaar zijn. Je hoeft niet alle oliën te gebruiken: een mengsel van 10ml zoete amandelolie, 10gr bijenwas en 10gr lanoline doet zijn werk even goed. 

*Kim

1 opmerking:

  1. Handige informatie, dit wist ik nog niet! Weer wat geleerd :-)

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...