dinsdag 4 december 2012

Natuurlijke Schoonheid * Sheaboter

En toen was het hier stil... Wat kan ik zeggen? NaNoWriMo ate my soul. Ik had 30 dagen om 50.000 woorden te schrijven aan een boek en het is me gelukt! Het gevolg was wel dat al mijn andere activiteiten, zoals dit blog en het nagels lakken, op een laag pitje moesten maar ik ben er weer helemaal klaar voor om leuke posts te schrijven over nagellak, nagels en nagelverzorging. Nu kan het romanschrijven weer even op een laag pitje ;) En dan nu over tot de orde van de dag.

Vandaag heb ik weer eens zin om je te laten kennis maken met een natuurlijk schoonheidsmiddeltje. Sheaboter is nog zo'n natuurlijk wondermiddeltje dat je voor de verzorging van je huid, haar en nagels kan gebruiken. Het is een harde boter die smelt zodra ze in aanraking komt met je huid, wat doet denken aan kokosboter.

Say what?!


Sheaboter komt recht uit de natuur. De bomen waaraan de noten groeien, vind je tussen centraal Afrika en het zuiden van de Saharawoestijn. De noten, die door de dorpsvrouwen worden verzameld, worden eerst ontdaan van de pulp waarin ze zitten en van hun schil. Daarna worden de noten geroosterd zodat er een pasta kan van worden gemaakt. Deze pasta wordt gekneed en bewerkt totdat alle olie er uit verwijderd is. Deze olie wordt in een koele plek bewaard zodat die kan uitharden tot de gekende sheaboter.

Sheaboter bestaat voor het grootste deel uit triglyceriden. Daarnaast bevat het goedje ook karitène, vitamines A, E en F en kaneelzuur - een natuurlijke UV-beschermer. Niets dan goeds!

Sheaboter heeft vele cosmetische toepassingen: haar, lippen en huid hebben baat bij een behandeling met sheaboter. In Afrika wordt het niet alleen in de cosmetica gebruikt maar ook in de keuken.


Bron sheaboter/noten


Aan de slag


Veel simpeler dan dit wordt het niet: smeer je handen en nagelriemen royaal in met sheaboter, ze zullen baat hebben van de essentiële vitaminen en de vochtinbrengende eigenschappen die deze boter bevat. Hetzelfde geldt voor droge voeten: een dagelijkse massage met sheaboter en je bent er snel van verlost.

Als je liever wat meer werk in je natuurlijk schoonheidsproduct steekt, heb ik nog een leuk recept voor een handcrème. Verwarm 30gr sheaboter en 15ml avocado-olie. Dit kan je au-bain marie doen of met behulp van de microgolf. Mix het mengsel met een handmixer totdat het is afgekoeld en de juiste structuur heeft. Het zal meer een zalf dan een crème zijn, perfect voor de koude winterdagen die nu op ons staan te wachten.

Hielkloven en zware eelt kan je verzachten door je voeten te verwennen met een voetbadje waar je sheaboter en een druppel etherische pepermuntolie aan toe voegt.

*Kim


1 opmerking:

  1. Ik heb zojuist bekend dat shea boter is goed voor nagel. Ik heb geschreven over shea butter voor haar behandeling.
    hier de bron
    shea butter hair treatment

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...