dinsdag 29 januari 2013

Fashion * The Man-icurist Tom Bachik

Dat Zooey Deschanel nail art naar het volgende niveau heeft getild en dat J.Lo's nagels haar verdere verschijning op de Golden Globes overschaduwden, hebben de dames aan één man te danken: Tom Bachik, a.k.a. The Man-icurist. 

Say what?!


Een Californian skaterboy met een achtergrond in grafisch design turned celebrity manicurist; dat is Tom Bachik in een notendop. Na zijn opleiding als grafisch designer betaalde hij de rekeningen door als tandtechnicien te werken. Zijn passie lag echter in de grafische sector en in zijn vrije tijd beschilderde hij jetski's en helmen. Toen zijn vrouw in 1993 - in het midden van de recessie - zwanger werd van hun eerste zoon koos hij voor zijn passie maar besefte hij ook dat hij van het beschilderen van jetski's niet rijk zou worden.



Tijdens een donderdagse lunch vertelde zijn neef, die op dat moment zelf een opleiding tot kapper volgde, dat de beauty-industrie altijd zou blijven draaien; vrouwen willen er immers altijd goed uit blijven zien. Tom antwoordde dat hij geen tijd had om anderhalf jaar opleiding in haar en make-up te volgen en zijn neef opperde dat hij nagelstylist zou kunnen worden. Hij kende zelfs enkele mensen die na drie maanden opleiding een eigen nagelstudio hadden geopend en tot zes cijfers verdienden. Die vrijdag bezocht Tom de school en 's maandags startte hij met zijn opleiding, als enige man in de klas.

Dankzij zijn achtergrond in grafisch design is nail art voor hem een makkie, enkel zijn canvas is nu anders. Voor hem is nail art meer dan enkel een tekening op de nagel, hij ziet de gehele nagel als een artwork: de lengte, de vorm, de compositie. Dit perspectief op nail art bezorgde hem al in het eerste jaar na het afronden van zijn studie de winst in het Nails World Championship. 

Na deze wedstrijd contacteerde Creative Nail Design hem en ging hij aan de slag als consultant en gaf hij opleidingen. Hij werkte op alle mogelijke diensten van het bedrijf: gaande van marketing tot R&D. Uiteindelijk werd hij creative director en bepaalde zo de kleurenpaletten voor elk seizoen.

Bij CND kwam hij in contact met celebrity MUA Francesca Tolot die hem binnenbracht bij Cloutier, een hair, make-up en styling agency in Los Angeles. Hoewel het agentschap in eerste instantie geen interesse had in Tom bleef Francesca pushen totdat Tom overspoeld werd met werk en "The Man-icurist" over iedereens lippen en alle rolpersen ging.



Tijdens fotoshoots werkte Tom vaak met de make-upartists van Chanel en merkte hij op dat ze vele kleuren nagellak hadden. Jaloers op al die kleuren nam hij contact op met Chanel en daar groeide een nieuwe samenwerking uit voort. In 2010 nam Chanel Tom Bachik in hun team op als hun eerste manicurist ooit in de gescheidenis van het merk.

In juni 2011 bracht hij een eigen lijn uit: Artistic Colour Gloss. Dit is een kleurengel die op de natuurlijke nagel wordt aangebracht en tot 21 dagen blijft zitten. Sinds oktober 2012 heeft hij Chanel ingeruild voor L'Oréal Paris. Daarnaast is hij vooral celebrity man-icurist. 


“Always be proud of what you do. I think a lot of nail technicians don’t think that what they do is important. I see it differently. I got into my career because I am a people person and I like to make a difference in my clients’ lives. If you strive for new opportunities, there is no limit to what you can do as a nail technician.”

Portfolio


Door zijn competitieve karakter - op de middelbare school was hij een atleet - en ook een beetje omdat hij inzag dat het zijn credibility in het wereldje verhoogt, nam hij vaak en graag deel aan competities, die hij regelmatig won. Zijn naam is in het verleden al verschillende malen in Top 25 Competitors van Nailsmagazine opgedoken. In datzelfde magazine zijn zijn creaties al meerdere keren te bewonderen geweest.



Tegenwoordig kunnen we zijn creaties veelvuldig op de rode loper terug vinden. Toms klantenbestand is gigantisch: Scarlett Johansson, Gwen Stefani, Victoria Beckham, Jennifer Lopez en, wellicht de meest bekende op nail artvlak, Zooey Deschanel zijn slechts enkele van zijn bekende klanten. Ook voor films en muziekclips verzorgt hij de handen van zijn cliëntes. Zo lakte hij de nagels van Beyoncé in babyblauw - Chanel * Nouvelle Vague - voor haar clip "Why don't you love me?"


*Kim

2 opmerkingen:

  1. Leuk om te lezen. Heb zelf les van hem gehad. Ik mis alleen een heel belangrijk stuk en dat is de ontwikkeling van het merk entity, dat heeft Tom namelijk samen met Tom Holcom geproduceerd. Hier heeft hij vele jaren gewerkt en het merk entity op de markt gebracht. Helaas is Tom Holcom overleden.

    BeantwoordenVerwijderen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...