woensdag 9 januari 2013

Infopunt * Nijnagels

Ken je die losse, harde stukjes huid/nagel die je wel eens naast je nagel vindt? Dat noemt men nijnagels - en ook wel eens dwangnagels - en naast verschrikkelijk oncharmant kunnen ze ook waanzinnig pijnlijk zijn, zeker als je het niet juist behandelt. Elke keer vraag ik me af hoe die dingen toch ontstaan. Ik zocht het voor je uit en vertel je eveneens hoe je ze pijnloos - dus niet door ze er als een gek af te bijten - kan kwijt raken.


Say what?!


Een nijnagel is een extra nagelstukje dat naast de nagel meegroeit, ontstaan doordat de huid langs de nagelriem ingescheurd. De oorzaken van nijnagels zijn niet ver te zoeken: nagelbijten, uitgedroogde huid, scheurende nagelriemen, je nagels verkeerd knippen en zwakke nagelbedden zijn de grootste boosdoeners. Wetende dat ik vaak op de huid rond mijn nagels bijt, is het niet verbazingwekkend dat ik regelmatig een nijnagel tegenkom. En dat kan uiteindelijk leiden tot infecties; bacteriën kruipen maar wat graag in openingen in de huid. Het is dus van groot belang dat je nijnagels probeert te voorkomen en - indien dit al te laat is - te genezen. 

Iew! Gelukkig zien mijn nijnagels er nooit zo erg uit.

 

Voorkomen


Een eerste belangrijke stap is stoppen met nagelbijten. Tja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb er zelf nog altijd moeite mee, vooral de huid rond mijn nagels vind ik heel lekker ;) 

Je huid rond je nagels en je nagelriemen hydrateren zijn van het grootste belang als je nijnagels probeert te vermijden. Een nijnagel is het gevolg van een ingescheurde nagelriem; hoe beter je je nagelriemen verzorgt, hoe moeilijker ze zullen inscheuren. Hiervoor kan je handcrème gebruiken maar ook de oliën die ik in de reeks Natuurlijke Schoonheid behandel zijn hier zeer geschikt voor.

Je nagels verkeerd knippen, kan ook tot nijnagels leiden. Daarnaast is je nagels knippen niet goed voor je nagels. Veel beter is het om een vijl te gebruiken. Je nagels zullen er baat bij hebben. 

Genezen


Hoe groot de verleiding ook is, trek de nijnagel er nooit uit! Zo beschadig je de wortel van je nagel, maak je een opening in je huid en geef je eigenlijk bacteriën een uitnodiging om je te infecteren. Dus hoe graag je ook wil, blijf er af. 

Er zijn verschillende behandelingen bij de pedicure/manicurist (hoe noem je eigenlijk iemand die een manicure uitvoert??) mogelijk: de nijnagel laten affrezen en je nijnagel met hars aan je eigen nagel laten vast maken zodat de twee uiteindelijk toch nog één worden. Dit laatste geeft geen 100% garantie op succes. De enige manier om er definitief af te raken, is de nijnagel chirurgisch laten verwijderen. 

Zelf wil ik de nijnagel wel eens afknippen met het nagelschaartje maar dit loopt meestal uit op een pijnlijke vinger gedurende enkele dagen. Geen aanrader dus. 

*Kim

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...