vrijdag 11 januari 2013

Tips&Tricks * Quick Dry

Ken je dat: je lakt nog ff snel je nagels voordat je naar een feestje vertrekt maar tegen de tijd dat je op het feestje aankomt, is de nagellak gekreukt en gedeukt. Balen!

Een belangrijke regel bij het aanbrengen van nagellak is dat je moet zorgen dat je er ruimschoots de tijd voor hebt. Nagellak laten drogen neemt namelijk nogal wat tijd in beslag. Binnen een tiental minuten is de bovenlaag misschien al wel droog maar wist je dat het uiteindelijk tot 6 uur duurt voordat de nagellak helemaal is uitgehard?! Dat verklaart waarom ik vaak al een half uur na het lakken met deuken en krassen zit. Er bestaan enkele trucjes om deze droogtijd te verkorten maar werken ze ook daadwerkelijk?! Ik testte het voor je uit.

Blazen


De oudste truc ter wereld: blaas je nagellak droog. Om het proces te versnellen, kan je een haardroger gebruiken - maar dan wel op de koude stand -, met je handen wapperen of je handen voor een ventilator houden. Wist je trouwens dat er speciale nagellakdroogventilators bestaan?! Dit zijn kleine ventilators, speciaal gemaakt om je nagellak sneller te doen drogen.

Werkt het? Het is nog lang geen tijd om de ventilator uit de kelder te halen - bij gebrek aan een zolder -, dus besloot ik de haardroger in te zetten voor deze test. Uiteraard heb ik al vaak mijn nagellak zelf proberen droog blazen of proberen droog wapperen maar dat proces gaat me nog te traag. Dus dan maar met de haardroger er op. Uiteraard wel oppassen dat je je handen niet te dicht bij de haardroger houdt waardoor je nagellak van je vingers afvliegt - zou weer typisch iets voor mij zijn. Twee minuten lang heb ik de haardroger op mijn nagels gericht. De nagellak voelde droog aan, maar dat deed de nagellak op de vingers die ik niet onder de haardroger hield ook. Als ik tien minuten later de nagellak indrukte, kon ik nog altijd afdrukken maken in de nagellak. Het antwoord is hier dus helaas 'nee'.



Bevriezen


Heel simpel: zet een bakje met ijsblokken klaar, lak je nagels, wacht een minuutje en stop je vingers een minuutje tussen de ijsblokjes. Dit doet de lak verstijven, van de topcoat tot de basecoat. Je kan je nagels ook onder een koude, stromende kraan houden.

Werkt het? Ik heb er voor gekozen om deze tip uit te testen met de kraan, mezelf kennende zou de bak met ijsblokken wel eens kunnen uitlopen op gedeukte nagellak omdat ik met mijn vingers tegen de blokken aantik #missonhandig Na drie minuten onder de ijskoude kraan besloot ik maar om er mee op te houden voordat mijn vingers er af zouden vriezen. De nagellak voelde aan de oppervlakte droog aan maar helaas, als ik de nagellak indrukte met een nagel kwam er toch een beschadiging in de nagellak. Deze tip zorgt misschien wel dat de nagellak sneller droog maar echt quick dry zou ik het niet noemen.

Fast drying topcoat


Werk je manicure na de laatste kleurlaag af met een laagje sneldrogende topcoat. Binnen vijf minuten kan je weer alles doen met je handen zonder je nagellak te beschadigen.

Werkt het? Wat mij betreft, is dit dé tip die je zou moeten volgen. Sinds ik sneldrogende topcoat gebruik, ben ik een ander mens geworden; eentje dat geen uren meer met haar handen in de lucht moet zitten uit angst een deuk te maken in haar nagellak. Hoe snel je nagellak droogt, hangt af van je topcoat uiteraard maar je mag toch rekenen dat je bij de meeste topcoat binnen een kwartier terug alles kan doen. Mijn aanrader is essence * better than gel nails top sealer. Ik heb ooit eens China Glaze * Fast Forward gehad en die werkt ook prima maar de (chemische) geur is niet te harden.




Nagelriemolie

Nadat je de topcoat hebt aangebracht, smeer je een laagje nagelriemolie over de nagellak. Dit doet de nagellak sneller drogen en voorkomt beschadigingen omdat je bij aanrakingen eerst de olie er af haalt en dan pas aan de nagellak komt.

Werkt het? Van alle tips was ik het meest sceptisch over deze: olie die er voor zorgt dat nagellak sneller droogt?! Vol ongeloof druppelde ik wat amandelolie over mijn nagels en wachtte af. In eerste instantie kon ik niet goed voelen of de lak droogde, niet onbegrijpelijk als je vingers onder de olie zitten. Na tien minuten drukte ik een nagel in de lak en jawel, daar ontstond een gigantische deuk. Mijn sceptische blik was dus niet ongegrond. 

Less is more


In plaats van dikke druppels nagellak op je nagels te droppen en uit te smeren, kan je je nagellak in dunne laagjes aanbrengen en eventueel opbouwen. Misschien heb je wel een extra laag nodig maar een dunne laag droogt sneller dan een dikke, dus het blijft tijdsbesparing.

Werkt het? Eigenlijk is dit een retorische vraag: natuurlijk werkt het! Een dikke laag heeft sowieso al moeite om te drogen, laat staan twee dikke lagen. Vaak duurt het eeuwen voor zo'n dikke laag droog aanvoelt en meestal als je denkt dat ze droog is, is de nagellak onder de bovenste laag nog lang niet droog. Ik gebruik altijd dunne lagen en ik weet waarom! ;)


*Kim  

1 opmerking:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...